Agarest Generations of War Zero to kontynuacja a zarazem prequel gry z 2009 roku, która zadebiutowała na europejskim rynku pod nazwą Agarest: Generations of War. Jest to taktyczny RPG z elementami dating sima, w którym w przerwach między ratowaniem świata chodzimy na randki z towarzyszkami z drużyny. Podobnie jak w przypadku poprzednika, przy tworzeniu gry pracowały dwa japońskie zespoły: Compile Heart (oddział Idea Factory) oraz Red Entertainment, które znane są z tworzenia gier skierowanych głównie do fanów anime. Gra debiutowała w Japonii w dwóch wersjach - pierwsza wersja wyszła na PlayStation 3, a jej bogatszy w zawartość port zagościł na Xboksie 360 pod tytułem Agarest Senki Zero: Dawn of War, który został wydany poza Japonią jako wersja standardowa.
Akcja gry toczy się jedno milenium przed wydarzeniami przedstawionymi w Agarest: Generations of War i opowiada o starciu pomiędzy siłami światła i ciemności. Gracz wciela się w rolę Siegharta, rycerza wysłanego przez armię z misją zdobycia kluczowego artefaktu, który pozwoli zmienić bieg wojny. W trakcie swojej podróży ratuje życie tajemniczej dziewczynie, która w zamian obdarza go specjalną mocą mogącą pomóc mu w osiągnięciu celu.
Rozgrywka prezentuje się identycznie jak w przypadku poprzednika. Poruszamy się ikoną bohatera według punktów rozmieszczonych na mapie, punkty te z kolei są odnośnikami do lokacji, walk z przeciwnikami lub wątków fabularnych. Ilość punktów na mapie wzrasta w miarę postępu w grze. Potyczki z przeciwnikami prowadzone w formie tradycyjnego strategicznego systemu walki jRPG, który odbywa się w turach, z dwuwymiarowymi postaciami poruszającymi się po taktycznej szachownicy przedstawionej w izometrycznym rzucie. Do rozgrywki dodany został również system zwany Card Skill opierający się na talii specjalnych kart określających styl i umiejętności bohatera na polu walki, które gracz może dobierać i ustawiać według własnych gustów i potrzeb.
Charakterystyczną cechą serii, która powraca również w prequelu, jest wielopokoleniowość bohaterów, którymi przyjdzie nam kierować. W miarę jak rozwijamy związek bohatera z otaczającymi go towarzyszkami, zwany w grze jako Soul Breed, zwieńczeniem jest wybór jednej z nich i stworzenie potomka, który będzie walczył z siłami ciemności w następnym pokoleniu. Zależnie od wyboru partnerki, potomek odziedziczy po obojgu rodzicach ich wspólne cechy, które z kolei będą przekładały się na jego statystyki i umiejętności w grze. Jednak w przeciwieństwie do poprzedniej gry z serii, w której przyszło nam grać bohaterami na przestrzeni aż pięciu generacji, w Record of Agarest War Zero gramy tylko dwoma. Sam element nawiązywania relacji z towarzyszkami drużyny został wzbogacony o system zwany Free Intention - jest to tryb, który pozwala nam wybrać daną partnerkę i iść z nią na randkę na miasto, w którym obecnie przebywamy. Przy okazji, udane randki mogą zaowocować w postaci zmiany stroju danej bohaterki, z którą udało nam się bardziej związać.