Geometry Wars: Galaxies jest zręcznościową strzelaniną, w której główny bohater i jego wrogowie są figurami geometrycznymi, a walka odbywa się na zawieszonej w kosmosie siatce czasoprzestrzennej. Galaxies to zarazem trzecie stadium stworzonej przez Bizarre Creations mini-gry: pierwowzór pojawił jako dodatek w wyścigach Project Gotham Racing 2, a potem posiadacze konsoli Xbox 360 i pecetów mogli zagrać w nieco bardziej rozbudowane Geometry Wars: Retro Evolved. Galaxies na konsole firmy Nintendo to wspólne dzieło Bizarre Creations oraz Kuju Entertainment.
Akcja GW: Galaxies rozgrywa się w spiralnej galaktyce, w której zawieszonych jest kilka układów słonecznych (zaznaczonych kółkami). Każda planeta to odrębne pole walki, czyli wielokątna siatka o różnych wymiarach, rządząca się nieco innymi prawami – także względem pojawiających się w niej przeciwników. O ile w GW: RE, mieliśmy do dyspozycji tylko jedną, prostokątną planszę, Galaxies oferuje kosmiczne ilości możliwości. Jest na przykład siatka kwadratowa, ze stosunkowo wielkimi wrogami, którzy przy kolejnych trafieniach rozpadają się na kilku mniejszych i można ich zniszczyć dopiero, gdy osiągną nasz rozmiar. Są planety, na których gramy na siatce trójkątnej lub sześciokątnej. Są też takie, w których środku pojawiają się wiry grawitacyjne, które, zależnie od kierunku wirowania, wciągają lub odpychają wszystko, co znajdzie się w zasięgu ich siły.